VO-raad pleit voor meer brede scholengemeenschappen
06 november 2024
Uit een nieuw gepubliceerde themarapportage van de VO-raad blijkt dat leerlingen op een brede scholengemeenschap meer en langer de gelegenheid krijgen om op een voor hen passende onderwijsplek te komen, zonder dat ze van school hoeven te wisselen. Vooral voor leerlingen uit lagere sociaal-economische klassen is dit voordelig. Zij krijgen relatief vaak een schooladvies dat niet goed bij hen blijkt te passen. Daarnaast doubleren leerlingen op een brede scholengemeenschap minder vaak, wat gunstig is omdat doubleren vaak negatieve effecten heeft op de motivatie en verdere schoolcarrière van leerlingen.
Uit onderzoek blijkt daarnaast dat brede scholengemeenschappen bijdragen aan het bevorderen van contact tussen leerlingen met diverse schooladviezen en achtergronden. Hierdoor kunnen brede scholengemeenschappen segregatie tegengaan. Dit kan binnen en buiten de klas.
Momenteel valt ruim een derde van de scholengemeenschappen in Nederland onder de categorie ‘breed’. De meeste van deze brede scholengemeenschappen bieden onderwijs aan van vmbo-bb (of pro) tot en met vwo, of van vmbo-(g)t tot en met vwo. Het aantal brede vestigingen neemt echter af, en het aantal leerlingen op deze scholen is in de afgelopen vijf jaar met zes procent gedaald.
De VO-raad roept scholen op om bewust te kijken naar hun rol in het vormen van brede(re) scholengemeenschappen. Binnen de vereniging gaat de raad hierover in gesprek met zijn leden. Wat zijn mogelijke eerste stappen om te nemen, passende bij de eigen lokale context? Om een brede scholengemeenschap te realiseren is het vaak nodig om concurrentie tussen scholen te overbruggen. Daarvoor is het nodig om als bestuur kansen te creëren en de samenwerking tussen schoolbesturen op te zoeken.