Onderwerp
Nationaal Programma Onderwijs
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is een (niet-structureel) investeringsprogramma van het kabinet om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen. Voor het funderend onderwijs gaat het om 5,8 miljard euro. De spil zijn schooleigen programma’s die scholen op basis van een eigen analyse opstellen. Scholen ontvangen een bedrag per leerling via de lumpsum en daarnaast zijn er binnen het NPO enkele subsidieregelingen die scholen kunnen aanvragen, waarover zij zich apart verantwoorden. De VO-raad ondersteunt zijn leden bij het NPO door te sturen op optimale randvoorwaarden voor scholen, kennis te delen en uitwisseling te faciliteren.
Inspiratie uit de praktijkPraktijkvoorbeelden NPO
Praktijkvoorbeelden NPO
Er zijn mooie initiatieven op scholen om leerlingen te helpen de vertragingen (cognitief en sociaal emotioneel) in te halen. De VO-raad en anderen verzamelen praktijkvoorbeelden om zo andere scholen te inspireren:
- Lorentz Lyceum: Expeditie draagt bij aan groepsvorming, motivatie en weerbaarheid (website Quadraam)
- De Breul: Meer handen in de klas door samenwerking met studeten
- Internationale Schakelklas Quadraam: NPO: "Dé kans voor structurele onderwijsontwikkeling” (website Quadraam)
- Praktijkonderwijs Zutphen: In Zutphen trekken scholen en gemeente samen op bij het NPO (artikel VO-magazine)
- Greijdanus Meppel: Winst behalen met leerstrategieën: meer inzicht, zelfvertrouwen en leerplezier (website Voortgezet Leren)
- OSG Sevenwolden: 6 criteria bij de keuze van NPO-interventies (website Schoolleiders voor de Toekomst)
- Scala College en Coenecoop College: Een snelkookpan mét format voor invulling van het NPO (website Voortgezet Leren)
- Ichthus Lyceum in Driehuis: “Sluit aan bij je bestaande ambities en ga in gesprek met leerlingen”
- Corderius College in Amersfoort: “Dit kan een katalysator worden voor wat we al doen”
- Open Schoolgemeenschap Bijlmer: ‘We gaan duurzaam investeren in professionalisering van medewerkers en ontwikkeling van ons aanbod.’
- De schoolscan: zo meet het Meander College de voortgang van leerlingen (website Voortgezet Leren)
- Einstein Lyceum Hoogvliet: Een completer beeld over de voortgang dankzij input van de leerling zelf (website Voortgezet Leren)
- Danielle van Maanen, directeur van Praktijkschool De Poort, over een uitwisseling tussen schoolleiders in regio Den Haag: 'Ervaringen delen over het NPO levert bruikbare tips' (website Voortgezet Leren)
- Cals College Nieuwegein - vertelt in #VOvlogt hoe zij met het NPO omgaan (website VO-academie)
- Drie scholen in VO-magazine over hoe ze vanaf september van start gaan met het NPO
- Montessori College Nijmegen/Groesbeek: Input ophalen voor het NPO met een leerlingencafé (website Schoolleiders voor de Toekomst).
Praktijkverhalen van het ministerie van OCW:
Inspiratie per interventie
Voortgezet Leren heeft ter inspiratie voor scholen een overzicht gemaakt per interventie van de ‘menukaart’, met bijpassende praktijkvoorbeelden, podcasts, tools en bijeenkomsten.
Kenniscommunity
Het ministerie van OCW bouwt aan een kenniscommunity die werkt aan versterking van regionale kennisnetwerken, goede praktijkvoorbeelden en het leren van elkaar. De VO-raad denkt mee bij de vormgeving van deze kenniscommunity.