Een completer beeld over de voortgang dankzij input van de leerling zelf
Praktijkvoorbeeld
•
01 juni 2023
Om de voortgang van leerlingen effectiever in kaart te brengen gaat het Einstein Lyceum in Hoogvliet in schooljaar 2023-2024 aan de slag met een gesprekscyclus voor het mentoraat, coaching van leraren en een -̶ door de leerling zelf in te vullen -̶ portfolio.
Driehoeksgesprekken: praten mét in plaats van over leerlingen
Praktijkvoorbeeld
•
29 oktober 2020
Het Nijmeegse Dominicus College wilde meer aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en minder focus op hun cijfers. Om die reden startte de school drie jaar geleden met driehoeksgesprekken én wordt het principe inmiddels ook toegepast bij overgangsvergaderingen.
‘Actief’ onderwijs houdt leerlingen bij de les
Praktijkvoorbeeld
•
04 februari 2020
Op Kiem Montessori mogen de leerlingen langer speels blijven. Ze bewegen veel, maken huiswerk op school en ontwikkelen hun talenten. Lees hoe deze nieuwe school dat aanpakt.
Leerling aan de leiding: trialoog met ouders en coach
Praktijkvoorbeeld
•
28 januari 2020
Op CSG Het Noordik voeren leerlingen een paar keer per jaar een trialoog met hun ouders en mentor-coach. Lees waarom de school deze driehoeksgesprekken in alle vmbo-klassen invoert.
Leerlingen voor één dag bestuurder
Artikel
•
20 april 2016
Dianne (6 vwo), Mart ( 6 vwo) en Rüben (4 vmbo-t) namen op 20 april 2016 het werk over van bestuurder Yolande Ulenaers en directeur bedrijfsvoering Henry Winter van de Scholengroep Rijk van Nijmegen. Deze ruil staat in het teken van leerlingenparticipatie binnen de school, legt Ulenaers uit: “Sinds ik bestuurder ben, heb ik minder direct contact met leerlingen. Ik zoek naar een manier hoe ik de stem van de leerling goed blijf horen. Over dat vraagstuk denken de leerlingen op deze dag mee en adviseren ze mij.”