Onderwerp
Curriculumherziening
De huidige landelijk vastgelegde kerndoelen (po en onderbouw vo) en examenprogramma’s (bovenbouw vo) zijn niet meer actueel en bereiden leerlingen niet optimaal voor op hun vervolgopleiding en toekomst. Momenteel loopt daarom een traject voor de herziening van het curriculum in het funderend onderwijs. Dit gebeurt in fases; als eerste worden de basisvaardigheden taal, rekenen/wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap aangepakt.
Praktijk & ondersteuningTraject landelijke curriculumherziening
Het ministerie van OCW heeft SLO de opdracht gegeven om de landelijke kerndoelen (voor po en onderbouw vo) te herzien. Voor alle leergebieden zijn teams van leraren, vakexperts en curriculumontwikkelaars hiermee aan de slag gegaan. Als eerste is hierbij ingezet op de basisvaardigheden. Eind september 2023 zijn nieuwe conceptkerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde gepubliceerd en begin maart 2024 volgden conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid en burgerschap. In november 2024 werden de leergebieden voor moderne vreemde talen, mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur en bewegen en sport opgeleverd.
Vanaf 2024 worden deze conceptkerndoelen ook beproefd op bruikbaarheid in de onderwijspraktijk en op basis hiervan indien nodig bijgesteld en aangescherpt. Dit is reeds gebeurd voor de conceptkerndoelen voor Nederlands, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap. Momenteel zoekt SLO scholen die feedback kunnen geven op de conceptkerndoelen moderne vreemde talen, mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur en bewegen en sport.
De aangescherpte kerndoelen Nederlands en rekenen-wiskunde zijn op 11 oktober ter vastlegging aangeboden aan de Tweede Kamer. Het kabinet heeft hierbij bekendgemaakt deze conceptkerndoelen deels opnieuw te willen laten redigeren en een meerderheid van de Tweede Kamer lijkt hierin mee te gaan. De vernieuwing van het curriculum loopt hierdoor minimaal een jaar vertraging op. |
Actualisatie examenprogramma's
SLO werkt daarnaast aan de actualisatie van de examenprogramma’s in de bovenbouw vo. In oktober 2024 publiceerde SLO de conceptexamenprogramma’s voor Friese taal en cultuur, klassieke talen, maatschappijleer, moderne vreemde talen, Nederlands en wiskunde havo-vwo. Begin maart 2025 volgden de natuurwetenschappelijke vakken (NLT en O&O) en de compacte varianten voor Arabisch, Chinees, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks in de bovenbouw havo/vwo. SLO laat deze conceptexamenprogramma’s komend schooljaar door scholen beproeven op bruikbaarheid en effectiviteit in de praktijk. Tot eind februari 2025 konden scholen hiervoor subsidie aanvragen.
Masterplan basisvaardigheden
Parallel aan de lopende curriculumherziening maakt het kabinet vanaf schooljaar 2022-2023 jaarlijks 1 miljard euro vrij voor het versterken van de basisvaardigheden van leerlingen. Vanuit het 'Masterplan basisvaardigheden' is en komt ondersteuning beschikbaar voor po- en vo-scholen om een impuls te geven aan de basisvaardigheden van leerlingen. Zie voor meer informatie de themapagina 'Basisvaardigheden'.
Schooleigen curriculumontwikkeling
Scholen die vragen hebben over het thema curriculum of aan de slag willen met schooleigen curriculum-ontwikkeling, kunnen terecht bij SLO. SLO levert basisgereedschappen waarmee leraren en scholen kunnen werken aan hun onderwijsprogramma en zelf onderwijs kunnen ontwerpen.
Ook Voortgezet Leren biedt scholen ondersteuning. Dit programma van de VO-raad organiseert bijeenkomsten op het gebied van leerdoeldenken, curriculumherziening en ruimte in het curriculum voor bijvoorbeeld versnellen, verrijken en verdiepen.