Onderwerp
Leesonderwijs
Nederlandse kinderen en jongeren lezen steeds minder vaak en met minder plezier langere teksten of boeken. Mede hierdoor is de leesvaardigheid van leerlingen in het vo de afgelopen jaren significant gedaald. Met goed leesonderwijs kunnen scholen helpen deze trend te keren. Deze pagina biedt ondersteuningsaanbod en inspiratie om als school invulling te geven aan dit leesonderwijs.
Praktijk & ondersteuningMasterplan basisvaardigheden
Vanuit het ‘Masterplan basisvaardigheden’ van het kabinet is en komt ondersteuning beschikbaar voor po- en vo-scholen om een impuls te geven aan onder meer de taal- en leesvaardigheden van leerlingen. Zie voor meer informatie de themapagina 'Basisvaardigheden'.
Kennistafel Effectief Leesonderwijs
De Kennistafel 'Effectief Leesonderwijs' - bestaande uit wetenschappers en mensen uit de onderwijspraktijk – verzamelt en ontsluit (wetenschappelijke) kennis over effectief leesonderwijs, ontwikkelt tools aan de hand waarvan scholen deze kennis kunnen toepassen in de klas, en organiseert activiteiten. De Kennistafel is een initiatief van de VO-raad, PO-Raad en het NRO. Vertrekpunt voor de acties vanuit de Kennistafel is het visiestuk 'Beter leesonderwijs, van weten naar doen!'.
Andere relevante organisaties
Daarnaast kunnen scholen voor ondersteuning op het vlak van leesonderwijs terecht bij:
De Bibliotheek op School stelt onder meer een boekencollectie vanuit de bibliotheek beschikbaar en adviseert scholen over het boekenaanbod. Scholen en bibliotheken kunnen ook samen leesactiviteiten en bibliotheekbezoeken van leerlingen organiseren.
De website Lezeninhetvmbo.nl is door de SLO en Stichting Lezen ingericht als hulpmiddel en inspiratiebron, specifiek gericht op het vmbo.
Bijeenkomsten & initiatieven
Hieronder lichten we relevante bijeenkomsten en inititatieven uit, vanuit de Kennistafel, de VO-raad of andere organisaties.
Publicaties (o.a. Kwaliteitswaaier)
Kwaliteitswaaier: Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen
De 'Kwaliteitswaaier: Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen' is een van de tools van de Kennistafel. Deze publicatie is een bundeling van de aanwezige wetenschappelijke kennis over effectief leesonderwijs op een behapbare manier. Onderwijsprofessionals kunnen deze kwaliteitswaaier gebruiken om het onderwijs in begrijpend lezen naar een hoger niveau te tillen.
Andere publicaties
Zie ook andere actuele publicaties rond leesonderwijs:
Praktijkvoorbeelden
Hoe geven andere scholen vorm aan leesonderwijs? Lees de onderstaande voorbeelden.
Video's en podcasts
Wetenschappelijke kennis
Het ondersteuningsaanbod is ontwikkeld op basis van al beschikbare wetenschappelijke kennis over de elementen van goed leesonderwijs. Deze kennis vind je terug in de onderstaande rapporten:
Hierin wordt in kaart gebracht wat oorzaken zijn van de dalende leesvaardigheid en hoe dit weer op peil kan worden gebracht. Hierbij is onder meer gekeken welke kennis over goed leesonderwijs en voorbeelden van bewezen effectieve methodes al bestaan. Deze beschikbare kennis wordt in het onderzoek beschreven. Geconcludeerd wordt ook dat deze kennis nog slechts mondjesmaat zijn weg vindt naar het klaslokaal.
In 2020 hebben onderzoekers en schoolleiders Jona Hebbrecht en Iris Vansteelandt in samenwerking met Iedereen Leest, Stichting Lezen en de Taalunie de publicatie 'Van duurzaam leesbeleid naar sterk leesonderwijs' uitgebracht. Hierin wordt ingezoomd op de componenten van een duurzaam leesbeleidsplan.
Zie ook: