Onderwerp
Formatief evalueren
Bij formatief evalueren wordt toetsing meer benut als een onderdeel van het leerproces: leerlingen mogen fouten maken en krijgen feedback om hun leren te verbeteren. De ontwikkeling naar meer formatief evalueren is gestart vanuit een behoefte in het veld om leerlingen meer te betrekken bij hun eigen leerproces. Op veel scholen is deze beweging al enige tijd zichtbaar, waarbij het onderwerp vaak ook breder wordt getrokken naar een 'formatieve cultuur’. Voor scholen die (verder) aan de slag willen met formatief evalueren, is ondersteuning beschikbaar.
Praktijk & ondersteuningVerdiepende informatie
Op veel plekken zijn leraren en scholen aan de slag gegaan met formatief evalueren. Bij Voortgezet Leren en SLO is hierover verdiepende informatie te vinden.
Specifiek willen we verwijzen naar de special ‘Formatief evalueren: werken aan groei’ (2021), een bundel theorieën, praktijkvoorbeelden en instrumenten, ontwikkeld door leraren, schoolleiders en experts van de leernetwerken ‘Formatief evalueren’ (samenwerking tussen SLO, VO-raad, HU en WUR). In ‘Formatief evalueren in het vo’ (SLO, 2020) wordt daarnaast ingegaan op wat formatief evalueren precies inhoudt en hoe de leraar het kan inpassen in de onderwijspraktijk.
Contextscan ‘Implementatie formatief evalueren’
Met deze contextscan van het leernetwerk 'Formatief evalueren' kom je erachter hoe je collega’s denken over formatief evalueren op school. De contextscan helpt scholen bij het in kaart brengen van de beginstand en vorderingen van implementatie van formatief evalueren.
Praktijkvoorbeelden
Hieronder lees je diverse praktijkvoorbeelden over formatief evalueren en formatief werken.
Het Bonhoeffer College kwam erachter dat ze al grotendeels werkten op een formatieve manier. Dat gaf een vliegende start voor de rest van hun schoolontwikkeling.
Het St. Ignatiusgymnasium vertelt hoe een lange voorbereiding en gedegen plan zorgt voor een transitie naar formatief werken.
Door gestructureerde stappen in het ontwikkelproces te zetten kwam er een pilot formatief werken tot stand.
Het Marianum werkt sinds 2016 aan een formatieve cultuur, waarin leerlingen, leraren én schoolleiders leerdoelen en succescriteria voor zichzelf bepalen.
Het Calvijn College vertelt in een video hoe ze invulling geven aan een formatieve schoolcultuur.
Vanuit een vernieuwde onderwijsvisie kwam een nieuwe kijk op toetsen.
Het Hooghuis ging aan de slag met de wens om minder te toetsen en leerlingen meer de regie te laten nemen over het eigen leerproces.
Het Hofstad Lyceum stimuleert de lerende cultuur binnen de school door middel van een boekbespreking.
De eerste stap tot meer formatief handelen was het doel duidelijk maken door middel van storytelling.
Met een leerlijn gebasseerd op leervragen van docenten startte UniC een formatieve cultuur.
De leerresultaten in de vorm van cijfers staan niet langer centraal in plaats daarvan wordt er formatief geëvalueerd.
Magazine
|