Onderwerp
Leerlingbetrokkenheid
Een belangrijk streven van de vo-sector is om leerlingen te betrekken bij en inspraak te geven op het schoolbeleid, bijvoorbeeld op het vlak van onderwijs, huisvesting en sociale veiligheid. Scholen en leerlingen die deze leerlingbetrokkenheid verder willen versterken, kunnen gebruikmaken van diverse vormen van ondersteuning.
Praktijk & ondersteuningConvenant ‘Versterking samenspraak leerlingen’
In het convenant ‘Versterking samenspraak leerlingen’ vinden scholen en leerlingen een aantal uitgangspunten voor het goed organiseren van de leerlingenparticipatie, alsook afspraken over de plichten van scholen en rechten van leerlingen op dit vlak. In juni 2021 sloten de VO-raad en LAKS een vernieuwde versie van het convenant af.
Videos over vormgeven van leerlingbetrokkenheid
Om scholen en leerlingen handvatten te bieden hoe je leerlingparticipatie kan vormgeven (via een leerlingenraad), hoe je het tot een succes maakt en wat het vervolgens oplevert, hebben LAKS en de VO-raad samen een drietal video's gemaakt. Hierin zijn leerlingen, begeleiders, rectoren en bestuurders aan het woord.
Ondersteuningsaanbod LAKS voor leerlingen in leerlingenraad/MR
Het LAKS heeft ondersteuning ontwikkeld voor leerlingen die lid zijn van een leerling- of medezeggenschapsraad en zich willen professionaliseren op dit terrein. Zo zijn een handboek 'Leerlingenraden' en handboek 'Medezeggenschap' gepubliceerd en biedt het LAKS trainingen en cursussen aan. Om leerlingen enthousiast te maken over deelname aan de MR en hun vaardigheden rondom participatie te vergroten, is daarnaast een rollenspel ontwikkeld. Alle publicaties en tools zijn te vinden op de website van LAKS.
Instrumenten en materialen
Bijeenkomsten & activiteiten
Praktijkvoorbeelden
Ter inspiratie van andere scholen is daarnaast een aantal praktijkvoorbeelden beschikbaar van scholen die hun leerlingen op verschillende manieren bij het schoolbeleid betrekken en hen inspraak geven.
Op CSG Het Noordik voeren leerlingen in alle vmbo-klassen een paar keer per jaar een driehoeksgesprek.
Leerlingen vullen zelf formulieren over zelfreflectie en leerdoelen in om voortgang in kaart te brengen.
Door contextrijk onderwijs leren leerlingen wat je kan met de kennis uit boeken.
Bij overgangsvergaderingen past het Dominicus College nu driehoeksgesprekken toe.
Het resultaat van het vwo-programma is onder andere dat leerlingen meer zeggenschap hebben over hun leerproces.
Bewegen, uitproberen, experimenteren en ondernemen zijn de kernwoorden van het onderwijs op Kiem Montessori in Amsterdam.
Schoolleider Ronald Schaefer geeft leiding op een manier waarop hij wil dat leerlingen leren in de school.
Leerlingtevredenheidsonderzoek
Voor scholen is ook een aantal tools beschikbaar die ze kunnen inzetten om de leerlingbetrokkenheid te versterken. Zo kunnen zij via het programma Vensters van de VO-raad onderzoek doen naar de leerlingtevredenheid. Het is verplicht om jaarlijks een dergelijk onderzoek af te nemen; scholen voldoen hiermee ook aan de monitoringsplicht en de eisen die de wet 'Sociale veiligheid op scholen' voorschrijft. De afnameperiode van het tevredenheidsonderzoek loopt elk schooljaar van 1 november t/m 30 april.
Daarnaast is de LAKS-monitor te gebruiken om de leerlingtevredenheid te monitoren en input te verkrijgen van leerlingen. Dit is een kosteloos jaarlijks onderzoek van het LAKS. In deze monitor zijn de vragen uit het leerlingtevredenheidsonderzoek van Vensters opgenomen.