Alle onderwerpen

Onderwerp

Leerlingbetrokkenheid

Een belangrijk streven van de vo-sector is om leerlingen te betrekken bij en inspraak te geven op het schoolbeleid, bijvoorbeeld op het vlak van onderwijs, huisvesting en sociale veiligheid. Scholen en leerlingen die deze leerlingbetrokkenheid verder willen versterken, kunnen gebruikmaken van diverse vormen van ondersteuning.

Praktijk & ondersteuning

Convenant ‘Versterking samenspraak leerlingen’

In het convenant ‘Versterking samenspraak leerlingen’ vinden scholen en leerlingen een aantal uitgangspunten voor het goed organiseren van de leerlingenparticipatie, alsook afspraken over de plichten van scholen en rechten van leerlingen op dit vlak. In juni 2021 sloten de VO-raad en LAKS een vernieuwde versie van het convenant af. 

Videos over vormgeven van leerlingbetrokkenheid

Om scholen en leerlingen handvatten te bieden hoe je leerlingparticipatie kan vormgeven (via een leerlingenraad), hoe je het tot een succes maakt en wat het vervolgens oplevert, hebben LAKS en de VO-raad samen een drietal video's gemaakt. Hierin zijn leerlingen, begeleiders, rectoren en bestuurders aan het woord.

Ondersteuningsaanbod LAKS voor leerlingen in leerlingenraad/MR

Het LAKS heeft ondersteuning ontwikkeld voor leerlingen die lid zijn van een leerling- of medezeggenschapsraad en zich willen professionaliseren op dit terrein. Zo zijn een handboek 'Leerlingenraden' en handboek 'Medezeggenschap' gepubliceerd en biedt het LAKS trainingen en cursussen aan. Om leerlingen enthousiast te maken over deelname aan de MR en hun vaardigheden rondom participatie te vergroten, is daarnaast een rollenspel ontwikkeld. Alle publicaties en tools zijn te vinden op de website van LAKS.

Bijeenkomsten & activiteiten

1 / 1

Praktijkvoorbeelden

Ter inspiratie van andere scholen is daarnaast een aantal praktijkvoorbeelden beschikbaar van scholen die hun leerlingen op verschillende manieren bij het schoolbeleid betrekken en hen inspraak geven.

Leerling aan de leiding: trialoog met ouders en coach
Praktijkvoorbeeld
28 januari 2020
Een completer beeld over de voortgang dankzij input van de leerling zelf
i

Leerlingen vullen zelf formulieren over zelfreflectie en leerdoelen in om voortgang in kaart te brengen.

Praktijkvoorbeeld
01 juni 2023
Ambitieuze doeners zelfstandiger door vakoverstijgend onderwijs
i

Door contextrijk onderwijs leren leerlingen wat je kan met de kennis uit boeken.

Praktijkvoorbeeld
21 april 2021
Driehoeksgesprekken: praten mét in plaats van over leerlingen
i

Bij overgangsvergaderingen past het Dominicus College nu driehoeksgesprekken toe.

Praktijkvoorbeeld
29 oktober 2020
Vwo-Erasmus vergroot de uitdaging én motivatie van leerlingen
i

Het resultaat van het vwo-programma is onder andere dat leerlingen meer zeggenschap hebben over hun leerproces.

Praktijkvoorbeeld
01 juli 2020
‘Actief’ onderwijs houdt leerlingen bij de les
i

Bewegen, uitproberen, experimenteren en ondernemen zijn de kernwoorden van het onderwijs op Kiem Montessori in Amsterdam. 

Praktijkvoorbeeld
04 februari 2020
Met relatie, competentie en autonomie ruimte creëren voor ontwikkeling
i

Schoolleider Ronald Schaefer geeft leiding op een manier waarop hij wil dat leerlingen leren in de school.

Praktijkvoorbeeld
18 juni 2019
Scholen over participatie: 'We spreken te weinig met leerlingen over het onderwijs'
nieuwsartikel
10 juli 2018
Op het Cals College zijn ‘Learning Ambassadors’ een serieuze gesprekspartner van de school
Link
Leerlingen voor één dag bestuurder
Artikel
20 april 2016

Leerlingtevredenheidsonderzoek

Voor scholen is ook een aantal tools beschikbaar die ze kunnen inzetten om de leerlingbetrokkenheid te versterken. Zo kunnen zij via het programma Vensters van de VO-raad onderzoek doen naar de leerlingtevredenheid. Het is verplicht om jaarlijks een dergelijk onderzoek af te nemen; scholen voldoen hiermee ook aan de monitoringsplicht en de eisen die de wet 'Sociale veiligheid op scholen' voorschrijft. De afnameperiode van het tevredenheidsonderzoek loopt elk schooljaar van 1 november t/m 30 april.

Daarnaast is de LAKS-monitor te gebruiken om de leerlingtevredenheid te monitoren en input te verkrijgen van leerlingen. Dit is een kosteloos jaarlijks onderzoek van het LAKS. In deze monitor zijn de vragen uit het leerlingtevredenheidsonderzoek van Vensters opgenomen.