De ‘100 dagen schoolcoach’ voor doorstromende nieuwkomersleerlingen: een cruciaal extra steuntje in de rug
Praktijkvoorbeeld
•
29 mei 2024
Bij de ISK Arnhem weten ze uit ervaring: voor nieuwkomersleerlingen die na twee jaar naar een reguliere vo-school doorstromen, is een goede start daar ongelofelijk belangrijk. “In het begin kunnen deze leerlingen bijvoorbeeld lesinhoud nog niet helemaal begrijpen, zich wat verloren voelen en/of verbinding missen”, vertellen Sanne van der Veen (afdelingsleider), Rieneke van het Hoff (ambulant begeleider) en Merlijn Elst (decaan) van deze ISK. “Krijgen ze dan geen ondersteuning, dan staan ze eigenlijk al met 1-0 achter.” Zorg daarom dat je de nieuwkomersleerlingen en hun behoeften vanaf het begin in beeld hebt en maak werk van hun begeleiding, is het advies aan het reguliere vo. Om scholen te ondersteunen op dit vlak, nam de ISK Arnhem het initiatief voor de ‘100 dagen schoolcoach’, die vanuit de ISK samen met de ontvangende school nieuwkomersleerlingen in de eerste periode het benodigde extra steuntje in de rug biedt.
‘Goed NT2-beleid biedt winst voor álle leerlingen’
Praktijkvoorbeeld
•
16 mei 2024
Wanneer anderstalige nieuwkomersleerlingen vanuit een Internationale Schakelklas (ISK) instromen in het reguliere vo, kan er soms twijfel zijn bij scholen: komt het wel goed? “Schuif die twijfel opzij en gebruik hun komst als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid”, aldus Lies Alons, directeur Onderwijs van het ITTA (Kennisinstituut voor Taalontwikkeling) in Amsterdam. “Het begeleiden van anderstalige leerlingen bij hun verdere taalverwerving en het investeren in taalontwikkelend lesgeven, levert grote resultaten op. Het kan een impuls geven aan het taalniveau van álle leerlingen in de school. Het is dus heel relevant voor scholen, ook met het oog op de dalende basisvaardigheden, om hier mee aan de slag te gaan.”
Expertisecentrum Anderstaligen Groningen: ‘Expertise rond nieuwkomersleerlingen in huis halen vereiste voor vo-scholen’
Praktijkvoorbeeld
•
18 maart 2024
“Expertise in huis halen op het vlak van NT2 en de verdere ondersteuning van nieuwkomersleerlingen is in deze tijd op vrijwel alle vo-scholen een absolute vereiste.” Saskia Stellingsma (consulent passend onderwijs Samenwerkingsverband VO Groningen Stad) en Linda Vis (docent ISK Groningen), beiden ook werkzaam voor het Expertisecentrum Anderstaligen Groningen (ECAG), zijn hier stellig in. “Het is voor scholen echter niet altijd eenvoudig om deze kennis op te bouwen en vast te houden. Wij kunnen hen tijdelijk op weg helpen. Met als doel dat ze uiteindelijk zelf alle anderstalige leerlingen die de overstap naar hun school maken, goed kunnen begeleiden.”
Samenwerken aan een goede doorstroom ISK-regulier in Doetinchem: “Het heeft dingen echt in beweging gebracht”
Praktijkvoorbeeld
•
18 maart 2024
Samenwerking is geen vanzelfsprekendheid, zélfs niet als je als Internationale Schakelklas (ISK) en samenwerkingsverband van vo-scholen een kantoor deelt en elkaar letterlijk op de gang tegenkomt. Je moet het actief oppakken, aldus Monique Mulder en Anneke Janssen, respectievelijk coördinator zorg & onderwijs en teamleider bij de ISK in Doetinchem, en Léjan ter Steeg, directeur van het SWV Doetinchem. In onderstaand artikel vertellen ze hoe zij deze samenwerking van de grond hebben gekregen en wat dit kan opleveren.
‘De schoolleiding kan mee het verschil maken voor doorstromende nieuwkomersleerlingen’
Artikel
•
06 maart 2024
Veel vo-scholen hebben of krijgen de komende tijd te maken met de instroom van (meer) nieuwkomersleerlingen; leerlingen die ongeveer twee jaar geleden in relatief grote aantallen naar ons land kwamen – onder meer vanuit Oekraïne of als alleenstaande minderjarige vreemdeling – en nu vanuit de Internationale Schakelklassen (ISK’s) doorstromen. Goede ondersteuning van deze leerlingen blijft ook in het reguliere onderwijs essentieel, benadrukte de Taalunie het afgelopen najaar in een publicatie. Heleen Rijckaert, beleidsadviseur Onderwijs van de Taalunie, licht dit rapport, de gegeven adviezen hierin aan scholen en het belang om hiermee aan de slag te gaan, graag nader toe. “Met goed beleid rond de begeleiding kan de schoolleiding echt mee het verschil maken voor nieuwkomersleerlingen. We zien dat als op dit niveau proactief wordt gehandeld en de juiste keuzes worden gemaakt, de doorstroom en verdere schoolcarrière van leerlingen beter verloopt.”
Oekraïense leerlingen op ISK Deventer: ‘We weten niet hoeveel leerlingen er na de zomer zijn, dat is heel lastig’
Artikel
•
13 juni 2022
De ISK Deventer was in februari nét met zeven van de dertien klassen verhuisd naar een andere locatie, toen de komst van Oekraïense leerlingen in beeld kwam. In no time werden er extra lokalen bij die nieuwe plek getrokken, voor drie Oekraïense klassen. Vorige week spraken we met ISK-coördinator Fura Grol. “Vandaag start wéér een nieuwe klas met leerlingen uit Oekraïne.” Over stormachtige ontwikkelingen en een onzekere toekomst.
In drie weken naar een nieuwe school voor Oekraïense leerlingen: ‘Ze zijn hier gewoon kind, even weg uit de hectiek van het vluchteling zijn’
Artikel
•
06 april 2022
Op 4 april verwelkomde de Oekraïense school Arnhem bijna 150 leerlingen en hun ouders met vlaggetjes en bordjes in het Oekraïens. Drie weken eerder was er nog geen gebouw en geen personeel. Maar toen de gemeente half maart de opvang voor Oekraïense vluchtelingen opende op twee cruiseschepen aan de Rijnkade, nam zij direct het initiatief tot een projectgroep onderwijs. Sanne van der Veen en Lieke Verboeket maakten deel uit van die projectgroep.
Taskforce Onderwijs voor Oekraïne: ‘Wij proberen zo planmatig mogelijk te improviseren’
Artikel
•
30 maart 2022
Toen duidelijk werd dat de veiligheidsregio’s veel Oekraïners moesten opvangen, met daaronder veel leerlingen, beseften de schoolbesturen in de Gooi- en Vechtstreek: werk aan de winkel. Al snel was de taskforce Onderwijs voor Oekraïne geboren, met drie po-besturen en één vo-bestuur. We spraken met Tijmen Smit, bestuurder van de Gooise Scholen Federatie GSF: “Ik geloof sowieso heel erg in samenwerking en dan is dit een hele goeie impuls daarvoor.”
Praktijkvoorbeeld inhaal- en ondersteuningsprogramma: Nederlands leren op de boerderij
Artikel
•
02 september 2020
Afgelopen zomer organiseerde het Pius X in Bladel een zomerschool voor de leerlingen van de Wereldklas. Het doel: leerachterstanden door de schoolsluiting bij ISK-leerlingen wegwerken. De school werkte hiervoor samen met Stichting Taal naar Keuze en de Fontys lerarenopleiding. Andere scholen kunnen tot en met 18 september nog subsidie aanvragen voor vergelijkbare initiatieven.
Praktijkvoorbeeld Johan de Witt Scholengroep: 'Nieuwkomers maken snelle inhaalslag dankzij doelgericht taalbeleid'
Artikel
•
18 december 2018
De Haagse Johan de Witt Scholengroep heeft een sterke traditie in de opvang van nieuwkomers. Van de twee ISK-locaties binnen de school stromen veel nieuwkomers soepel door naar het reguliere onderwijs. Deze leerlingen zijn dan al bekend en dat geeft docenten goed zicht op hun uitgangspositie. Senior beleidsmedewerker Ferry Wever: ‘Wij bieden onderwijs op maat aan de leerlingen en hebben alle opleidingsniveaus in huis. Een speerpunt is ons taalbeleid.’
Cambium College: Nieuwkomers leren de taal sneller in contact met anderen
Artikel
•
10 december 2018
De extra begeleiding van nieuwkomers begint op het Cambium College in Zaltbommel altijd met een gesprek in het Nederlands. ‘Dat kan over alles gaan, als we maar met elkaar praten’, zegt Annette Swinkels, docente Nederlands. Zij is verantwoordelijk voor de soepele instroom van leerlingen uit de Internationale Schakelklas (ISK). De school vindt onderling contact belangrijk en werkt daarom met buddy’s voor NT2-leerlingen.
Verslag: ‘We zijn allemaal nieuwkomers’
Artikel
•
01 juli 2018
Op 21 juni organiseert de VO-raad in het Muntgebouw in Utrecht een werkconferentie onder de titel ‘Onderwijs op maat aan nieuwkomersleerlingen’. Ruim 80 professionals krijgen in de loop van de dag handvatten, voorbeelden en inzichten aangereikt die dat maatwerk mogelijk kunnen maken.
Leernetwerk nieuwkomers: de belangrijkste bevindingen
Artikel
•
26 juni 2018
Twintig deelnemers van ruim tien scholen met een ISK vormden in 2017 het Leernetwerk nieuwkomers van de VO-raad. In vijf bijeenkomsten wisselden zij ervaringen, knelpunten en oplossingen uit over hun werkwijzen en over de aansluiting tussen ISK en vervolgonderwijs. Wat zijn de belangrijkste bevindingen van dit leernetwerk?