• Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2
  • Onderwerpen
  • Projecten
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over De VO-raad
  • Pers
  • Contact en helpdesk
  • Sectorrapportage
  • Contact en helpdesk
  • Login Mijn VO-raad Page 1 Copy 2

*

Shape Created with Sketch.
filters Page 1 Copy 2 Created with Sketch.
Filter:
Jaar
Bekijk meer
Aantal resultaten: 59
mei
27

Conferentie OCW Dichtbij – Focus op basisvaardigheden

Agenda • Enschede
mei
20

Conferentie OCW Dichtbij – Focus op basisvaardigheden

Agenda • Utrecht
mei
12

Conferentie OCW Dichtbij – Focus op basisvaardigheden

Agenda • Roermond

Praktiq wint Nationale Mediatheek Trofee 2025

Nieuws • 22 april 2025

Cristel Wieman nieuwe voorzitter Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Nieuws • 02 april 2025

Schrijverstournee langs scholen

Nieuws • 26 maart 2025

Werken aan taalgericht vakonderwijs

Praktijkvoorbeeld • 05 maart 2025
Steeds meer docenten van Yuverta vmbo Roermond geven taalgericht vakonderwijs (TVO). Dat wil zeggen dat zij in hun lessen niet alleen aan vakinhoudelijke doelen, maar ook aan taaldoelen werken waardoor leerlingen niet alleen vakinhoudelijk sterker worden maar ook hun taalvaardigheden verbeteren. Sinds 2021 – 2022 wordt in het kader van het project Dubbelslag elk jaar een groep docenten geschoold tot ‘TVO-docent’, net zo lang tot alle docenten TVO-vaardig zijn. Inzet van het project is dat de leerprestaties van de leerlingen zullen verbeteren. Vijf betrokkenen vertellen over de opzet van Dubbelslag, de inhoud en de resultaten tot nu toe.

Reflectiewijzer 'Leesonderwijs onderbouw voortgezet (speciaal) onderwijs'

Download (PDF)
De reflectiewijzer leesonderwijs is een hulpmiddel om met je team in gesprek te gaan over de kwaliteit van het leesonderwijs op school. De richtinggevende vragen kunnen dienen als startpunt. Ook vindt je in de reflectiewijzer suggesties en aanbevelingen. De reflectiewijzer is ontwikkeld door SLO in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs.

Campagne ‘Wie leest, heeft een goed verhaal’

Nieuws • 04 december 2024

Versterken leesvaardigheid vraagt om voortvarende invoering nieuw curriculum

Nieuws • 19 november 2024

Winnaars Beste Boek voor Jongeren 2024 bekend en aanmelding voor Literatour open

Nieuws • 26 september 2024

LEES-app voor vmbo-leerlingen met een jaar verlengd

Nieuws • 28 augustus 2024

Kwaliteitskader Taal voor leermiddelen in de maak

Nieuws • 03 juli 2024

Onderzoeksagenda voor het leesonderwijs gelanceerd

Nieuws • 01 juli 2024

Lezen en praten over maatschappelijke thema’s

Praktijkvoorbeeld • 27 juni 2024
In de leesbevorderingsprojecten van het CSG Augustinus in Groningen gaan lezen en burgerschapsvorming hand in hand. Met een van deze projecten – over dak- en thuislozen – won de school in 2022 de Nationale Onderwijsprijs. Het stimuleerde docent Nederlands Dirk Spijk, één van de bedenkers van dit project, om meer leesbevorderingsprojecten op te zetten. Dat past mooi in het taalbeleid van het Augustinus, waarin lezen een prominente plaats heeft. Marjonne Wissink, docent Engels, is lid van de taalcommissie die het taalbeleidsplan van de school heeft geschreven.

Waalwijk Taalrijk: een doorlopende leesbevorderingslijn

Praktijkvoorbeeld • 22 mei 2024
Een doorlopende leeslijn, een leesmonitor en de inzet van lees- en mediaconsulenten; het zijn belangrijke ingrediënten van het programma ‘Waalwijk Taalrijk’, waarin de gemeente Waalwijk, de bibliotheek, scholen, kinderopvang- en welzijnsorganisaties samenwerken om de taalontwikkeling en het leesplezier van kinderen en jongeren te stimuleren. Alle po- en vo-scholen in Waalwijk doen mee. Els Klerkx, Ank Joosen en Nicolle Sommer vertellen over het programma en de ervaringen. Klerkx is beleidsmedewerker van de gemeente Waalwijk, Joosen is programmacoördinator Educatie bij de Bibliotheek Midden-Brabant en Nicolle Sommer is directeur van de Walewyc mavo in Waalwijk.

Daling aantal mediatheken in het vo

Nieuws • 04 april 2024

Leesvaardigheid verbeteren vraagt focus, samenwerking en professionalisering

Nieuws • 28 maart 2024

Praktijkvoorbeeld Vlietland College Leiden: 'Taalbeleid is van ons allemaal'

Download (PDF)
Een schoolbrede, vakoverstijgende aanpak en de inzet van zogenoemde ‘taalambassadeurs’ zijn twee in het oog springende kenmerken van het taalbeleid van het Vlietland College in Leiden. Op basis van literatuuronderzoek én onderzoek in de schoolpraktijk, ontwikkelde de school beleid om de leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren. Mede dankzij de inspanningen van een taalwerkgroep besteden docenten van alle vakken nu aandacht aan lezen. Laura Pearson en Pim Versteeg vertellen over het taalbeleid van de school. Pearson is docent Nederlands en maakt deel uit van de taalwerkgroep; Versteeg is docent Aardrijkskunde en taalambassadeur.

Verkiezing voor beste jeugdboek van 2023 in januari van start

Nieuws • 21 december 2023

Leesonderwijs op het Globe College en Etty Hillesum Lyceum: Rijk worden in je hoofd

Download (PDF)
Leesvaardigheid en leesmotivatie zijn al tijden onderwerp van zorg in het onderwijs en de maatschappij. Dat lezen alleen bij het vak Nederlands thuishoort, geldt steeds meer als achterhaald, zo laten de twee scholen zien die in dit artikel uit VO-magazine aan het woord komen. ‘Wij willen een ‘leesprofielschool’ zijn.’

Grote zorgen over leesvaardigheid van Nederlandse scholieren

Nieuws • 05 december 2023

Flinke impuls Bibliotheek op school

Nieuws • 31 oktober 2023

Podcast over de kwaliteitswaaier 'Effectief leesonderwijs': Hoe kan een school samen aan effectief leesonderwijs werken?'

Podcast • 22 augustus 2023
In deze podcast staat de kwaliteitswaaier 'Effectief leesonderwijs in begrijpend lezen' centraal. Deze waaier bevat vier samenhangende kwaliteitskaarten - voor leraren, leesdeskundigen, schoolleiders en bestuurders - met daarop een overzicht van de bouwstenen van effectief leesonderwijs en activiteiten waarmee je als onderwijsprofessional aan de slag kan op dit vlak.

Goed kunnen lezen is essentieel voor alle vakken

Praktijkvoorbeeld • 07 juni 2023
De vaardigheid om teksten diepgaand te verwerken en het leesplezier van Nederlandse leerlingen dalen. Hoewel elke school dat tij graag wil keren, blijkt het in de praktijk vaak lastig. De Bonifatius mavo constateerde een aantal jaren geleden een dalende leesvaardigheid bij haar leerlingen. Een sectieoverstijgend team van docenten ging ermee aan de slag.

Ambitieuze doelen voor basisvaardigheden in het funderend onderwijs

Nieuws • 17 mei 2023

Nu online: webinar 'De rol van de bestuurder bij de verbetering van het leesonderwijs'

Nieuws • 18 april 2023

Nu online: webinar 'Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen' in de praktijk

Nieuws • 04 april 2023

Kwaliteitswaaier: Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen

Download (PDF)

Schoolleider en bestuurder hebben cruciale rol als het gaat om leesonderwijs

Nieuws • 14 maart 2023

Webinars rond Kwaliteitswaaier 'Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen'

Video • 21 februari 2023

Kwaliteitswaaier biedt handvatten voor versterken begrijpend leesonderwijs

Nieuws • 19 januari 2023

SLO lanceert online platform basisvaardigheden

Nieuws • 07 december 2022

Onderwijsraad: pak taal en rekenen duurzaam en compleet aan

Nieuws • 03 november 2022

Structureel taalbeleid bij Vereniging OMO: 'Meer taal, beter leren'

Download (PDF)
Ongeveer 95% van de leerlingen in het vo is functioneel geletterd: zij kunnen eenvoudige teksten over alledaagse onderwerpen begrijpen. Maar ongeveer een kwart lukt het niet om complexere teksten te verwerken. Daarom geeft Vereniging OMO structurele aandacht aan taal, in samenwerking met de bibliotheken in Noord-Brabant. ‘We willen de leesmotor aan de gang krijgen.’ - Artikel VO-magazine, februari 2022.

Webinar Didactief over diep lezen

Video • 16 oktober 2022
Het begrijpend leesniveau van Nederlandse leerlingen daalt hard. Wat kunnen we doen om het tij te keren? In dit webinar geven hoogleraar Eliane Segers (UT) en leerkracht en leesexpert Heleen Bührs (Alan Turingschool) je inzichten uit wetenschap en praktijk. Vol concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt op je eigen school.

Stappenplan beschikbaar voor versterken basisvaardigheden taal

Nieuws • 27 september 2022

Podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling

Artikel • 01 september 2022
Moet je als schoolleider je medewerkers nou sturen of loslaten? Hoe kunnen leerlingen gepersonaliseerd leren maar toch hun eindexamens halen? En hoe ga je om met weerstand van collega’s? Samen met wetenschappers en schoolleiders proberen we in deze nieuwe podcastserie antwoorden te vinden op deze en nog veel meer vragen uit de dagelijkse onderwijspraktijk van een schoolleider. Vanaf nu te beluisteren!

Afspraken over leenrechtvergoeding schoolbibliotheken

Nieuws • 19 juli 2022

Meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’ (deel 3)

Video • 22 juni 2022
Op 22 juni 2022 organiseerde de Kennistafel Effectief Leesonderwijs een derde online meet up. Deelnemers kregen hierbij inspiratie en handvatten aangereikt om het leesonderwijs op school (verder) vorm te geven.

Brugklas Voorleeskampioen 2022 bekend

Nieuws • 07 juni 2022

Meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’ (deel 2)

Video • 24 mei 2022
Op 9 mei 2022 organiseerde de Kennistafel een tweede online meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’. De meet up bood inzicht in de theorie achter effectief leesonderwijs, en twee scholen deelden hoe zij het leesonderwijs in de praktijk vormgeven.

Terug te kijken: tweede meet up Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Nieuws • 23 mei 2022

Bijstelling Referentiekader Taal en Rekenen nodig

Nieuws • 16 mei 2022

Versterken leesonderwijs: mogelijke oplossingsrichtingen

Nieuws • 08 mei 2022

Leraren inspireren elkaar bij versterken leesonderwijs

Nieuws • 20 april 2022

‘Bundel kennis over leesonderwijs op één vindplaats’

Nieuws • 13 april 2022

VO-raad: ‘Niet eenzijdig nadruk leggen op verbeteren taal en rekenen’

Nieuws • 12 april 2022

Meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’

Video • 04 april 2022
Op 31 maart 2022 organiseerde de Kennistafel een online meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’. De meet up bood inzicht in de theorie achter effectief leesonderwijs, en twee scholen deelden hoe zij het leesonderwijs in de praktijk vormgeven.

Praktijkvideo Kennistafel Effectief Leesonderwijs

Video • 24 maart 2022
Weten aan welke elementen voor goed leesonderwijs je kan denken? Bekijk deze video met onderzoeker Mirjam Snel, teamleider Annelein Henselmans, directeur Hilleke Postma en leerkrachten Elin Meijnen, Inge Vermaas en Anne de Vries.
1 2 Volgende Laatste
logo Created with Sketch.
  • Contact en helpdesk
  • Pers
  • summary (en)
  • Privacy Statement
Volg ons op:
Group Created with Sketch. Shape Created with Sketch.