Werken aan taalgericht vakonderwijs
Praktijkvoorbeeld
•
05 maart 2025
Steeds meer docenten van Yuverta vmbo Roermond geven taalgericht vakonderwijs (TVO). Dat wil zeggen dat zij in hun lessen niet alleen aan vakinhoudelijke doelen, maar ook aan taaldoelen werken waardoor leerlingen niet alleen vakinhoudelijk sterker worden maar ook hun taalvaardigheden verbeteren. Sinds 2021 – 2022 wordt in het kader van het project Dubbelslag elk jaar een groep docenten geschoold tot ‘TVO-docent’, net zo lang tot alle docenten TVO-vaardig zijn. Inzet van het project is dat de leerprestaties van de leerlingen zullen verbeteren. Vijf betrokkenen vertellen over de opzet van Dubbelslag, de inhoud en de resultaten tot nu toe.
Lezen en praten over maatschappelijke thema’s
Praktijkvoorbeeld
•
27 juni 2024
In de leesbevorderingsprojecten van het CSG Augustinus in Groningen gaan lezen en burgerschapsvorming hand in hand. Met een van deze projecten – over dak- en thuislozen – won de school in 2022 de Nationale Onderwijsprijs. Het stimuleerde docent Nederlands Dirk Spijk, één van de bedenkers van dit project, om meer leesbevorderingsprojecten op te zetten. Dat past mooi in het taalbeleid van het Augustinus, waarin lezen een prominente plaats heeft. Marjonne Wissink, docent Engels, is lid van de taalcommissie die het taalbeleidsplan van de school heeft geschreven.
Waalwijk Taalrijk: een doorlopende leesbevorderingslijn
Praktijkvoorbeeld
•
22 mei 2024
Een doorlopende leeslijn, een leesmonitor en de inzet van lees- en mediaconsulenten; het zijn belangrijke ingrediënten van het programma ‘Waalwijk Taalrijk’, waarin de gemeente Waalwijk, de bibliotheek, scholen, kinderopvang- en welzijnsorganisaties samenwerken om de taalontwikkeling en het leesplezier van kinderen en jongeren te stimuleren. Alle po- en vo-scholen in Waalwijk doen mee. Els Klerkx, Ank Joosen en Nicolle Sommer vertellen over het programma en de ervaringen. Klerkx is beleidsmedewerker van de gemeente Waalwijk, Joosen is programmacoördinator Educatie bij de Bibliotheek Midden-Brabant en Nicolle Sommer is directeur van de Walewyc mavo in Waalwijk.
Podcast over de kwaliteitswaaier 'Effectief leesonderwijs': Hoe kan een school samen aan effectief leesonderwijs werken?'
Podcast
•
22 augustus 2023
In deze podcast staat de kwaliteitswaaier 'Effectief leesonderwijs in begrijpend lezen' centraal. Deze waaier bevat vier samenhangende kwaliteitskaarten - voor leraren, leesdeskundigen, schoolleiders en bestuurders - met daarop een overzicht van de bouwstenen van effectief leesonderwijs en activiteiten waarmee je als onderwijsprofessional aan de slag kan op dit vlak.
Goed kunnen lezen is essentieel voor alle vakken
Praktijkvoorbeeld
•
07 juni 2023
De vaardigheid om teksten diepgaand te verwerken en het leesplezier van Nederlandse leerlingen dalen. Hoewel elke school dat tij graag wil keren, blijkt het in de praktijk vaak lastig. De Bonifatius mavo constateerde een aantal jaren geleden een dalende leesvaardigheid bij haar leerlingen. Een sectieoverstijgend team van docenten ging ermee aan de slag.
Webinar Didactief over diep lezen
Video
•
16 oktober 2022
Het begrijpend leesniveau van Nederlandse leerlingen daalt hard. Wat kunnen we doen om het tij te keren? In dit webinar geven hoogleraar Eliane Segers (UT) en leerkracht en leesexpert Heleen Bührs (Alan Turingschool) je inzichten uit wetenschap en praktijk. Vol concrete tips waarmee je direct aan de slag kunt op je eigen school.
Podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
Artikel
•
01 september 2022
Moet je als schoolleider je medewerkers nou sturen of loslaten? Hoe kunnen leerlingen gepersonaliseerd leren maar toch hun eindexamens halen? En hoe ga je om met weerstand van collega’s? Samen met wetenschappers en schoolleiders proberen we in deze nieuwe podcastserie antwoorden te vinden op deze en nog veel meer vragen uit de dagelijkse onderwijspraktijk van een schoolleider. Vanaf nu te beluisteren!
Meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’ (deel 3)
Video
•
22 juni 2022
Op 22 juni 2022 organiseerde de Kennistafel Effectief Leesonderwijs een derde online meet up. Deelnemers kregen hierbij inspiratie en handvatten aangereikt om het leesonderwijs op school (verder) vorm te geven.
Meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’ (deel 2)
Video
•
24 mei 2022
Op 9 mei 2022 organiseerde de Kennistafel een tweede online meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’. De meet up bood inzicht in de theorie achter effectief leesonderwijs, en twee scholen deelden hoe zij het leesonderwijs in de praktijk vormgeven.
Meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’
Video
•
04 april 2022
Op 31 maart 2022 organiseerde de Kennistafel een online meet up ‘Effectief leesonderwijs: van weten naar doen!’. De meet up bood inzicht in de theorie achter effectief leesonderwijs, en twee scholen deelden hoe zij het leesonderwijs in de praktijk vormgeven.
Praktijkvideo Kennistafel Effectief Leesonderwijs
Video
•
24 maart 2022
Weten aan welke elementen voor goed leesonderwijs je kan denken? Bekijk deze video met onderzoeker Mirjam Snel, teamleider Annelein Henselmans, directeur Hilleke Postma en leerkrachten Elin Meijnen, Inge Vermaas en Anne de Vries.