Onderwerp
Overgang po-vo
Er is - terecht - veel aandacht voor de vraag hoe we de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs voor leerlingen verder kunnen versterken; hoe zorgen we ervoor dat leerlingen aan het eind van groep 8 soepel kunnen doorstromen naar een passende plek in het vo? Voor scholen is ondersteuning beschikbaar op dit vlak. In dit kader is per schooljaar 2023/2024 ook de wet Doorstroomtoets ingevoerd.
Praktijk & ondersteuningWet Doorstroomtoets
Vanaf het schooljaar 2023-2024 geldt de wet Doorstroomtoets. Hiermee is er een aantal wijzigingen gekomen rondom het schooladvies, de doorstroomtoets en aanmelding voor het vo. Op de pagina ‘Wat speelt er’ is informatie te vinden over wat er met deze wet concreet is veranderd voor scholen.
Bekijk het tijdspad 'Aanmelding vo' voor schooljaar 2024-2025.
Uitstel van selectie
Als het gaat om het terechtkomen op een passende plek in het vo, kan het voor leerlingen van belang zijn om het definitieve selectiemoment uit te stellen. Binnen het huidige stelsel is er een aantal mogelijkheden hiertoe, zoals het aanbieden van heterogene - eenjarige of verlengde – brugklassen waarin twee onderwijssoorten samen les krijgen, een driejarige heterogene ouderbouw (met minimaal drie onderwijssoorten bij elkaar), een extra brugjaar (op de vo-school, maar vóór leerjaar 1) of 10-14 onderwijs. Ook helpt het als er op een school zo veel mogelijk onderwijssoorten onder één dak worden aangeboden: dan zijn de fysieke randvoorwaarden aanwezig om van schoolsoort te kunnen wisselen zonder van school te moeten.
Relevante tools en verwijzingen
Aan de hand van het dashboard ‘Aanbod brugklassen vo’ kunnen scholen en besturen met elkaar in gesprek gaan over het aanbod in hun regio en of gezamenlijke maatregelen nodig zijn om een toereikend aanbod van verschillende type brugklassen - waaronder brede brugklassen - te (blijven) garanderen.
Scholen die 10-14 onderwijs (willen) aanbieden, kunnen meer informatie en inspiratie vinden op de website 1014onderwijs.nl.
Praktijkvoorbeelden
In de brochure 'Kansengelijkheid: later selecteren' (feb 2024) lees je hoe een aantal scholen werk heeft gemaakt van vormen van latere selectie. Zie daarnaast de onderstaande voorbeelden.
Voorbeelden driejarige heterogene onderbouw:
Voorbeelden extra brugjaar of 10-14 onderwijs:
De overgang van po naar vo is soms groot. In Echt krijgen leerlingen die dat nodig hebben extra begeleiding.
Voorbeelden extra brugjaar of 10-14 onderwijs
Voorbeelden brede scholen:
Lees daarnaast het artikel over kansrijk plaatsen en - inrichten van de onderbouw vo (interview met Kees van Bergeijk, bestuurder van het Martinuscollege in Grootebroek). |
Schooladvies
Vo-scholen kunnen er ook aan bijdragen dat een zo goed mogelijk schooladvies wordt gegeven, dat leidt tot een passende plaatsing in het vo. Bijvoorbeeld door aan het po terug te koppelen hoe hun oud-leerlingen het doen in het vo en of de schooladviezen aan deze leerlingen passend waren. Het rapport 'Instroom vanuit het po' in het ManagementVenster VO biedt hier informatie over. Daarnaast kunnen vo-scholen bij twijfel over welke richting het beste bij een leerling past, het po stimuleren om een dubbel advies te geven en/of in overleg gaan met de po-school.
De handreiking 'Schooladvisering' biedt handvatten en tips over hoe tot een goed schooladvies kan worden gekomen en hoe het po hierbij kan samenwerken met het vo.
Soepele overgang po-vo
Naast het terechtkomen in een passende onderwijsrichting, is het ook belangrijk dat de overstap naar het vo soepel verloopt voor leerlingen en dat zij zich snel ‘thuis voelen’; ook dit draagt bij aan hun verdere talentontwikkeling en een fijne, succesvolle schoolcarrière. Scholen kunnen deze soepele overgang po-vo onder meer bevorderen door via Vensters goede informatie op Scholen op de kaart (website voor schoolkeuze) te bieden, het organiseren van open dagen en initiatieven om te wennen voor groep 8-leerlingen, het bieden van mentorbegeleiding (en waar nodig extra ondersteuning) aan brugklassers en het realiseren van goede doorlopende leerlijnen po-vo. Goede samenwerking met het po en een warme overdracht zijn hierbij van groot belang.
Kennisdelingsplatform
Praktijkvoorbeelden
Het Varendonck College werkt middels een stuurgroep POVO samen met de lokale basisscholen.
Landelijk Expertisecentrum PO-VO
Het Landelijk Expertisecentrum PO-VO (LEPOVO) wil bijdragen aan een verdere verbetering van het (opleidings)onderwijs aan 8- tot 14-jarigen. Het Expertisecentrum biedt (aanstaande) leraren en andere onderwijsprofessionals kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling en het bevorderen van gelijke kansen voor deze leerlingen. Ook staan er op de website praktijkvoorbeelden.
Overstapservice Onderwijs (OSO)
Wat betreft het uitwisselen van leerlinggegevens maken veruit de meeste scholen gebruik van de dienst Overstapservice Onderwijs (OSO). De overstapservice maakt het mogelijk om zorgvuldig en veilig digitaal leerlinggegevens uit te wisselen wanneer een leerling overstapt naar een andere school. OSO is ontwikkeld door de VO-raad en PO-Raad en wordt uitgevoerd door Kennisnet. Meer informatie is te vinden op de website overstapserviceonderwijs.nl.