Maatwerk op het Zuiderlicht College: “We kijken naar wat wél kan”
Praktijkvoorbeeld
•
01 mei 2024
Toen het Zuiderlicht College in 2017 aan de slag ging met maatwerk en een pilotklas startte, werd dit een succes. Na afloop van de pilot lag de uitdaging voor directeur Olga Onrust en teamleider Sharon Boughanem om de geleerde lessen verder uit te rollen. Hier vertellen ze hoe ze maatwerk langzaam maar zeker in het dna van de school hebben weten te verweven.
Maatwerk vanuit de leervraag van leerlingen
Praktijkvoorbeeld
•
11 oktober 2023
Het Montessori College Arnhem heeft begeleidings- en instructielessen ingevoerd voor de bovenbouw van de havo. Op deze manier is maatwerk mogelijk vanuit de leervraag van leerlingen. Suzanne de Kleyn, afdelingsleider bovenbouw havo, en Rogier Spanjers, docent geschiedenis en maatschappijleer, vertellen over deze schoolontwikkeling.
Leerlingen in de rol van juniordocenten en juniortutoren
Praktijkvoorbeeld
•
11 oktober 2023
Op het Openbaar Lyceum de Amersfoortse Berg kunnen leerlingen uit de bovenbouw zich opgeven voor het project ‘Met en voor elkaar’ met daarin verschillende juniorrollen: juniordocenten, juniortutoren, juniormentoren en juniormaatjes. De juniordocenten en -tutoren helpen andere leerlingen met respectievelijk bijles en studievaardigheden.
Leraren geven bijspijkerlessen, verrijkingslessen en examentraining
Praktijkvoorbeeld
•
26 september 2023
Op het Spaarne College in Haarlem geven leraren bijspijkerlessen en verrijkingslessen in het reguliere rooster. Ook geven leraren examentraining in de meivakantie.
Maatwerk: wat kan en mag?
Artikel
•
21 september 2022
Met maatwerk kun je meer ruimte aan talentontwikkeling en persoonlijke kwaliteiten van leerlingen geven: laat álle leerlingen leren in eigen tempo en naar eigen kunnen, van praktijkonderwijs tot vwo. Welke mogelijkheden zijn er om leerlingen maatwerk aan te bieden?
Podcast Leidinggeven aan schoolontwikkeling
Artikel
•
01 september 2022
Moet je als schoolleider je medewerkers nou sturen of loslaten? Hoe kunnen leerlingen gepersonaliseerd leren maar toch hun eindexamens halen? En hoe ga je om met weerstand van collega’s? Samen met wetenschappers en schoolleiders proberen we in deze nieuwe podcastserie antwoorden te vinden op deze en nog veel meer vragen uit de dagelijkse onderwijspraktijk van een schoolleider. Vanaf nu te beluisteren!
Versnellen of vertragen per vak voorkomt zittenblijven
Praktijkvoorbeeld
•
15 juni 2021
Blijven zitten vanwege de coronacrisis? Bij Vrijeschool Parkstad hoeft dat niet: leerlingen kunnen versnellen en vertragen per vak. Teamleiders Marcel Notermans en Janine Goebbels leggen uit hoe dat werkt.
Ambitieuze doeners zelfstandiger door vakoverstijgend onderwijs
Praktijkvoorbeeld
•
21 april 2021
‘Vakoverstijgend projectmatig onderwijs voor ambitieuze doeners’: dat is hoe bij de gloednieuwe locatie Neuhuyskade van het Haags Montessori Lyceum (HML) het contextrijk onderwijs is ingericht.
Stad en Esch: ruimte zoeken én vinden in examinering
Praktijkvoorbeeld
•
14 april 2021
Minder toetsen en meer maatwerk: dat was de wens van Stad & Esch. Sinds vorig schooljaar (2019-2020) werkt de school op alle niveaus in de bovenbouw volgens een nieuw PTA dat vrijwel alleen in het examenjaar valt. Hoe pakte de school dat aan?
Een rustige en veilige plek op school: de trajectruimte
Praktijkvoorbeeld
•
28 september 2020
Op het Tabor College Werenfridus in Hoorn komen leerlingen met een specifieke behoefte tot rust in een speciale trajectruimte. Twee pedagogische medewerkers werken er fulltime om deze leerlingen individueel te begeleiden en te ondersteunen.
Het beste uit leerlingen halen met een pro/vmbo-klas
Praktijkvoorbeeld
•
06 juli 2020
Leerlingen die cognitief en/of sociaal-emotioneel op de grens zitten tussen praktijkonderwijs (pro) en vmbo kunnen in Zeist starten in een pro/vmbo-klas. Lees hoe de middelbare scholen Christelijk College Zeist en het Seyster College dit hebben georganiseerd.
Tachtig minuten les creëert ruimte voor coaching en keuzes
Praktijkvoorbeeld
•
10 maart 2020
Na drie jaar ‘oefenen’ in speciale klassen, startte Over Betuwe College Bemmel in schooljaar 2020-2021 met een coachende aanpak en een 80-minutenrooster voor alle leerlingen. Lees waarom de school voor deze verandering koos.
Nóg beter worden in waar je goed in bent op Het Stormink
Praktijkvoorbeeld
•
03 maart 2020
Op Het Stormink, onderbouwlocatie van het Etty Hillesum Lyceum in Deventer (vmbo, havo, vwo), volgen leerlingen zogenoemde talentontwikkelprogramma’s (TOP) die aansluiten bij hun persoonlijke interesses en talenten. Hoe pakt de school dat aan?
Waarom differentiëren we niet meer naar belangstelling?
Praktijkvoorbeeld
•
18 februari 2020
Individuele leertrajecten zijn populair. De Groene Hart Praktijkschool heeft er in de bovenbouw al jaren ervaring mee. Nu trekken ze de lijn door naar de onderbouw, vertelt leraar Ronald van den Helder.
Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen: Optimaal leren in een heterogene brugperiode
Praktijkvoorbeeld
•
11 februari 2020
Op welk niveau is de kans op een diploma het grootst? Leerlingen op de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSgN) krijgen twee jaar de tijd om dat in een heterogene brugperiode te ontdekken.
Zo volgen leerlingen met een studieschema hun eigen leerroute
Praktijkvoorbeeld
•
30 januari 2020
Leerlingen van docente Nederlands Bodien Grijpstra volgen hun eigen leerroute en werken met leerdoelen in een studieschema. Lees hoe zij dat doen en hoe Bodien de regie houdt.
Meer maatwerk voor leerlingen binnen een vaste structuur
Praktijkvoorbeeld
•
05 november 2019
Met meer keuzevrijheid voor de leerlingen en coachende mentoren wil het d’Oultremontcollege in Drunen leerlingen in de onderbouw zelfstandiger maken. Afdelingscoördinator Miriam Geboers vertelt hoe de school dat aanpakt.
De rol van onderzoek bij de invoering van keuze-uren
Praktijkvoorbeeld
•
08 oktober 2019
Leraren Johan Fietelaars en Thomas Buster van het Dr.-Knippenbergcollege leggen uit hoe eigen onderzoek in de school kan bijdragen aan de invoering van een nieuwe onderwijsvisie.
De eerste stappen naar ‘leren leren’
Praktijkvoorbeeld
•
01 oktober 2019
Teamleiders en leraren op het CS Vincent van Gogh zetten de eerste stappen in onderwijs dat meer gericht is op ‘leren leren’ en ‘leren leven’. Lees hoe dit leidde tot workshops voor leerlingen over bijvoorbeeld plannen en leerstrategieën.
Flexibel examineren: een extra vak op een hoger niveau
Praktijkvoorbeeld
•
02 juli 2019
Tien vmbo-kaderleerlingen van CSG Het Streek locatie Zandlaan deden examen in een extra vak op een mavoniveau. Lees hoe docent beeldende vorming Renske van Vliet dit organiseerde.
Hoe een pauzejaar succesvol bijdraagt aan een veranderproces
Praktijkvoorbeeld
•
21 mei 2019
Het vraagt moed om als school middenin een innovatieproces een pauzejaar in te lassen. En toch is dat precies wat het Dr.-Knippenbergcollege deed. Lees hoe de samenwerking tussen afdelingsleiders en leraren een cruciale rol speelde bij de invoering van de nieuwe onderwijsvisie en het pauzejaar.
Pius X College, Almelo: “Leerlingen vinden het leuk om ergens in uit te blinken.”
Artikel
•
26 maart 2019
Sinds een jaar of vijf kunnen vmbo-leerlingen van het Pius X College op verschillende niveaus vakken volgen. “Wij delen leerlingen niet in op gemiddelden. Bij ons zijn leerlingen in het ene vak gewoon beter dan in het andere,” stelt Mark Wagt, teamleider bovenbouw vmbo.
Verslag slotconferentie pilot 'Recht op Maatwerk': “Dit tij is niet meer te keren”
Artikel
•
05 december 2018
Op 29 november 2018 vindt in Paushuize in Utrecht de slotbijeenkomst van de pilot ‘Recht op Maatwerk’ plaats. Ruim 50 vertegenwoordigers van de 30 scholen die aan de pilot hebben deelgenomen kijken terug op wat die heeft opgeleverd en zijn unaniem in hun slotconclusie: dit moet een vervolg krijgen.
Pilotscholen recht op maatwerk in gesprek met het ministerie van OCW en de Onderwijsinspectie
Artikel
•
11 juli 2018
Op 5 juni 2018 zijn deelnemende scholen aan de pilot Recht op maatwerk in gesprek gegaan met het ministerie van OCW en de Onderwijsinspectie, om samen te verkennen wat het bieden van meer maatwerk vraagt van wet- en regelgeving en toezicht.
Diploma met vakken op hoger niveau in Zutphen: “We hebben geen standaard”
Artikel
•
11 juli 2018
Op het eerste gezicht is het een diploma-uitreiking zoals zovelen die plaatsvinden in juli. Trotse gezichten, docenten die leerlingen in het zonnetje zetten en eindelijk het ondertekenen van het kostbare papier waar de leerlingen zo hard voor hebben gewerkt. Maar op het Stedelijk Zutphen ontvingen op 11 juli 2018 drie leerlingen havodiploma's met vakken op vwo-niveau. Ook ontving een aantal leerlingen een cijferlijst van vakken die ze versneld hebben afgerond.
Vakken volgen op een hoger niveau: hoe dan?
Artikel
•
07 mei 2018
Scholen zijn steeds meer op zoek naar mogelijkheden om het onderwijs beter aan te laten sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Een van deze mogelijkheden is differentiëren naar niveau: leerlingen de mogelijkheid bieden om vakken op een hoger niveau te volgen, als ze dat kunnen en willen. Leerlingen raken hierdoor meer gemotiveerd, helemaal nu de ‘op hoger niveau afgeronde vakken’ sinds dit jaar worden gewaardeerd met een vermelding op het diploma.
Variëren in uren per vak: hoe dan?
Artikel
•
10 april 2018
Scholen hebben de mogelijkheid om te variëren in het aantal lesuren per vak. Dat geeft leerlingen de gelegenheid om meer tijd te besteden aan een vak waar zij moeite mee hebben, te versnellen of om meer tijd te besteden aan brede vorming.
Maatwerk: hoe dan?
Artikel
•
20 maart 2018
Leerlingen onderwijs bieden dat recht doet aan al hun talenten. Dat is de uitdaging waar de vo-sector voor staat. Want een leerling die voor álle vakken precies hetzelfde niveau heeft, is eerder uitzondering dan regel. Dat betekent ook aanpassing van de huidige inrichting van het onderwijs. Het vraagt om flexibiliteit en differentiatie, het centraal stellen van de leerling. Schoolleiders gaan hier graag mee aan de slag binnen hun school, maar ervaren belemmeringen bij het uitvoeren van deze ambitie. Daarom rijst de simpele, maar treffende vraag: maatwerk … hoe dan?
Brede vorming inzichtelijk maken: hoe dan?
Artikel
•
20 maart 2018
Iedere leerling is uniek en heeft zijn of haar eigen kwaliteiten. Het is belangrijk dat leerlingen deze kwaliteiten kunnen laten zien en zich hierin verder kunnen ontwikkelen.