Lezen en praten over maatschappelijke thema’s
Praktijkvoorbeeld
•
27 juni 2024
In de leesbevorderingsprojecten van het CSG Augustinus in Groningen gaan lezen en burgerschapsvorming hand in hand. Met een van deze projecten – over dak- en thuislozen – won de school in 2022 de Nationale Onderwijsprijs. Het stimuleerde docent Nederlands Dirk Spijk, één van de bedenkers van dit project, om meer leesbevorderingsprojecten op te zetten. Dat past mooi in het taalbeleid van het Augustinus, waarin lezen een prominente plaats heeft. Marjonne Wissink, docent Engels, is lid van de taalcommissie die het taalbeleidsplan van de school heeft geschreven.
‘Veerkracht en mentale gezondheid: een gezamenlijke verantwoordelijkheid’
Artikel
•
27 juni 2024
Afgelopen week zijn diverse publicaties verschenen naar aanleiding van het nieuwe HBSC-onderzoek (Health Behaviour in School-aged Children), een grootschalig internationaal welzijns- en gezondheidsonderzoek dat elke vier jaar wordt gehouden onder 11- tot 16-jarige scholieren. Het beeld in heel Europa is dat de mentale gezondheid van jongeren in de afgelopen jaren verder achteruit is gegaan. Wat kun je hier als school nu mee? De VO-raad wil graag een recent verschenen artikel uitlichten, waarin Anne-Laura van Harmelen (hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht aan de Universiteit Leiden) en Marloes Kleinjan, (bijzonder hoogleraar Youth Mental Health Promotion aan de Universiteit Utrecht en programmahoofd Jeugd bij het Trimbos-instituut) ingaan op deze vraag.
“Hoe ver ga je met digitalisering en met AI? Daar moeten we wel over nadenken"
Praktijkvoorbeeld
•
26 juni 2024
Stichting Keizer Karel wil zijn leerlingen optimaal voorbereiden op de uitdagingen van de toekomst. En dat die toekomst digitaal is beseffen ze daar heel goed. Ontwikkelingen rondom digitalisering brengen ook uitdagende vraagstukken met zich mee. Deelnemen aan het leertraject Regie op Digitalisering ‘23/’24 zag Arend Smit, bestuurder van Stichting Keizer Karel, als een kans om te kunnen aanhaken bij actuele ontwikkelingen op digitaal gebied.
Een ontdekkingsreis naar leidinggeven
Artikel
•
25 juni 2024
Voor veel docenten is lesgeven het allermooiste dat er is. Maar ook als docent zijn er genoeg mogelijkheden om door te groeien. Dit ondervond Maarten van Heijningen, docent maatschappijleer en -wetenschappen aan het d’Oultremont College in Drunen. Met spoed was er iemand nodig als teamleider vwo, en Maarten wierp zich hiervoor op. Zo zette hij zijn eerste stap richting het teamleiderschap.
Intervisie: een gouden leerproces
Artikel
•
25 juni 2024
Hoe je kunt doorgroeien als schooleider en wat je leert van werkvormen zoals intervisie en andere schoolleiders zijn elementaire vragen. De antwoorden op deze vragen en de toegevoegde waarde en inzichten die het oplevert licht een enthousiaste Hugo Vos, locatiedirecteur van het Nuborgh College Veluvine in Nunspeet, in dit interview maar al te graag toe. Het laatste leertraject dat hij volgde was Beginnend Eindverantwoordelijk Schoolleider. Hoe heeft hij dit ervaren?
Aandacht voor de mens: “Daar kunnen wij nog van leren”
Artikel
•
25 juni 2024
“Als je al zolang in het onderwijs zit, is het heel leuk dat je buiten de onderwijssector bij drie heel andere branches en werkomgevingen kunt kijken. Ik was daar erg benieuwd naar. Het heeft mij wel wat opgeleverd: een frisse blik hoe het daar aan toe gaat. Heel leerzaam en het brengt je op andere ideeën.” Aan het woord is Yolande de Beer, bestuurder van PCPO Barendrecht en Ridderkerk over haar deelname aan het intersectoraal besturenprogramma.
Hoezo hiërarchie? Nieuwe, eigentijdse en zinnige performancegesprekken voor leidinggevenden | VO-praat met Evert Hatzmann
Video
•
24 juni 2024
In de reeks VO-praat vertellen bevlogen sprekers in maximaal tien minuten hun verhaal. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. In deze aflevering spreekt Evert Hatzmann - auteur van bestseller ‘Hoezo Hiërarchie?’ - over eigentijdse gesprekken op de werkvloer tussen medewerkers en leidinggevenden. Hoe kom je tot verbondenheid en affectie?
Waardevermeerdering creëren als leider van een team
Artikel
•
24 juni 2024
“Ik vond het een prettig traject. De sprekers waren heel inspirerend, de keynote was een goed startmoment en met elkaar in de intervisie allerlei casussen doorakkeren leerzaam”. Aan het woord is Tijs Gerritsen, afdelingsleider van de havo-afdeling op het Oosterlicht College in Nieuwegein. Hij volgde het leertraject Beginnend schoolleider en blikt terug op zijn ervaringen.
"Mensen ontwikkelen beter wanneer zij daar de ruimte en eigenaarschap over krijgen" - Thijs Habraken, adjunct directeur
Artikel
•
21 juni 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
Blog Henk Hagoort: Basis-waardigheden
Blog
•
19 juni 2024
Wat als Dounia en Ariya het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet zouden lezen? Dat vraag ik me af wanneer beide leerlingen van 15 jaar oud ons rondleiden door hun school in de Haagse Schilderswijk. Hun Nederlands is goed genoeg om het te kunnen lezen. Ze zijn beiden anderhalf jaar in Nederland en het is verbluffend hoe goed ze het Nederlands beheersen.
Commissie Code Goed Onderwijsbestuur
Artikel
•
18 juni 2024
Op 1 januari 2020 is de commissie Code Goed Onderwijsbestuur van start gegaan. Deze commissie heeft een tweeledige opdracht:
Vacature: Schoolleiders VO zoekt communicatieve duizendpoot
Vacature
•
13 juni 2024
Ben jij een kei op communicatiegebied en kun je in de huid van Schoolleiders VO kruipen om het merk verder uit te bouwen? Hou je ervan om praktisch aan de slag te zijn en mee te denken op meer strategisch niveau? Vind je het leuk om deel uit te maken van een nieuwe beweging van, voor en door schoolleiders en wil je daar de aankomende jaren in meegroeien? Solliciteer dan op de functie van communicatieadviseur bij Schoolleiders VO.
Aanpak digitale veiligheid bij vereniging OMO: 'Verantwoordelijkheid kun je niet outsourcen’
Praktijkvoorbeeld
•
11 juni 2024
Digitale veiligheid is in het onderwijs van cruciaal belang. Leerlingen, ouders en medewerkers vertrouwen ons immers hun gegevens toe. Maar wat is ‘veilig genoeg’? Vereniging OMO heeft een organisatiebrede aanpak voor al haar (ruim zestig) scholen in Noord-Brabant.
Een alternatief perspectief op organisatieontwikkeling | VO-praat met Mario Kieft
Video
•
10 juni 2024
In deze aflevering van VO-praat hoor je Mario Kieft, hoofddocent Organisatieontwikkeling en Gedrag in Organisaties aan de Open Universiteit. Hij schetst een alternatief perspectief op organisatieontwikkeling waarin duidelijk wordt dat formele verandertrajecten vaak niet slagen… en dat dat precies de bedoeling blijkt te zijn.
"Gun jezelf de tijd om te blijven kijken" - Bo Gertsen, adjunct-directeur
Artikel
•
10 juni 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
Blog Henk Hagoort: Wie vertelt het de ouders?
Blog
•
05 juni 2024
‘Eventuele spanningen of geldzorgen thuis mogen zich niet vertalen naar het klaslokaal. Voor veel leerlingen kan een schoolmaaltijd dan ook een enorm verschil maken.’ Dat schreef minister Wiersma in maart 2023 aan de Kamer. Wanneer we ons zorgen maken over basisvaardigheden en gelijke kansen, dan moeten we er in ieder geval voor zorgen dat alle kinderen met een volle maag aan de schooldag beginnen en zich kunnen concentreren op het leren. Wiersma maakte daarom in 2023 100 miljoen euro vrij en verscheen trots in de krant met foto’s waarop hij samen met leerlingen aan het schoolontbijt zit.
Zó komt de examencommissie in positie
Artikel
•
05 juni 2024
Stevig, deskundig én onafhankelijk: zo ziet de ideale examencommissie eruit. Maar wie zet je er dan in? En hoe komt zo’n commissie goed in positie? Drie scholen vertellen.
Helpdesk beantwoordt: moet een AOW’er zes maanden wachten op doorbreking van de keten van arbeidscontracten?
Artikel
•
30 mei 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of een AOW’er zes maanden moet wachten op doorbreking van de keten van arbeidscontracten?
Helpdesk beantwoordt: zijn de aanspraken in de CAO VO naar rato van de betrekkingsomvang?
Artikel
•
30 mei 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of de verschillende aanspraken in de CAO VO naar rato van de betrekkingsomvang zijn of niet?
De ‘100 dagen schoolcoach’ voor doorstromende nieuwkomersleerlingen: een cruciaal extra steuntje in de rug
Praktijkvoorbeeld
•
29 mei 2024
Bij de ISK Arnhem weten ze uit ervaring: voor nieuwkomersleerlingen die na twee jaar naar een reguliere vo-school doorstromen, is een goede start daar ongelofelijk belangrijk. “In het begin kunnen deze leerlingen bijvoorbeeld lesinhoud nog niet helemaal begrijpen, zich wat verloren voelen en/of verbinding missen”, vertellen Sanne van der Veen (afdelingsleider), Rieneke van het Hoff (ambulant begeleider) en Merlijn Elst (decaan) van deze ISK. “Krijgen ze dan geen ondersteuning, dan staan ze eigenlijk al met 1-0 achter.” Zorg daarom dat je de nieuwkomersleerlingen en hun behoeften vanaf het begin in beeld hebt en maak werk van hun begeleiding, is het advies aan het reguliere vo. Om scholen te ondersteunen op dit vlak, nam de ISK Arnhem het initiatief voor de ‘100 dagen schoolcoach’, die vanuit de ISK samen met de ontvangende school nieuwkomersleerlingen in de eerste periode het benodigde extra steuntje in de rug biedt.
Accreditatie van bestuurders: ‘Geen rondje om de kerk!’
Artikel
•
23 mei 2024
Samen als bestuur het accreditatietraject doorlopen. Kan dat wel? Ja, dat kan samen maar ook weer apart. Frits Hoekstra en Bert van Leeuwen van Scope scholengroep deden beiden, collegiaal en als bestuur mee aan de tweede pilot vanuit een gemeenschappelijk belang dat verder reikt dan hun eigen scholenorganisatie. Waar samen leren een positieve uitwerking heeft op voorbeeld zijn, persoonlijke ontwikkeling, vertrouwen, transparantie, en je ook nog eens verrijkt. Een open interview met deze twee bestuurders met een missie.
Leidinggeven(d) in dialoog: samen tot de kern komen
Artikel
•
23 mei 2024
“Een dialoog voeren hoeft niet ingewikkeld te zijn, als je een aantal uitgangspunten in de gaten houdt. Een dialoog is alleen niet vanzelfsprekend. Het geeft altijd een zekere spanning, omdat mensen zichzelf wat meer blootgeven dan anders. Die openheid is juist nodig. Je zult als leider daar het voortouw in moeten nemen om te laten zien dat je die openheid belangrijk vindt", aldus Hartger Wassink tijdens een van de bijeenkomsten van het leertraject ‘Leidinggeven in dialoog’.
Waalwijk Taalrijk: een doorlopende leesbevorderingslijn
Praktijkvoorbeeld
•
22 mei 2024
Een doorlopende leeslijn, een leesmonitor en de inzet van lees- en mediaconsulenten; het zijn belangrijke ingrediënten van het programma ‘Waalwijk Taalrijk’, waarin de gemeente Waalwijk, de bibliotheek, scholen, kinderopvang- en welzijnsorganisaties samenwerken om de taalontwikkeling en het leesplezier van kinderen en jongeren te stimuleren. Alle po- en vo-scholen in Waalwijk doen mee. Els Klerkx, Ank Joosen en Nicolle Sommer vertellen over het programma en de ervaringen. Klerkx is beleidsmedewerker van de gemeente Waalwijk, Joosen is programmacoördinator Educatie bij de Bibliotheek Midden-Brabant en Nicolle Sommer is directeur van de Walewyc mavo in Waalwijk.
Een havo/vwo-route met praktische insteek: "Onze visie is onze meetlat"
Praktijkvoorbeeld
•
22 mei 2024
Het Agnieten College in Zwartsluis is een middelbare school die vmbo en de eerste drie leerjaren van havo en vwo aanbiedt. De school wilde het havo/vwo-onderwijs duidelijker profileren en aantrekkelijker maken, onder andere omdat steeds meer leerlingen in de regio voor andere scholen in de buurt kozen. Daarbij wilde de school aansluiten bij de behoeften die typerend zijn voor havo/vwo leerlingen. Dit werd vanaf 2022/2023 de HV-route met een praktische insteek. Teamleider Bart Broek en docent Amarinske Rusticus vertellen hoe ze tot de HV-route zijn gekomen.
Heterogene groepen en later selecteren met 10-18 onderwijs
Praktijkvoorbeeld
•
21 mei 2024
In Heerenveen werd in oktober 2023 feestelijk een nieuwe school geopend: KiiM. Een school voor jongeren van 10 tot 18 jaar. De school werkt met heterogene groepen waarin alle onderwijsrichtingen en -jaren samenkomen. Uiteindelijk kiezen leerlingen rond hun 14e voor een onderwijsrichting. Moniek Bergsma, directeur van KiiM, vertelt over hun onderwijsconcept, hoe later selecteren werkt en hoe dit bijdraagt aan het vergroten van kansengelijkheid.
‘Solliciteren terwijl het geen solliciteren is’
Artikel
•
16 mei 2024
“Ik was nieuwsgierig hoe accreditatie in z’n werk gaat, omdat je veel verschillende soorten bestuurders hebt in Nederland. Er zijn grote besturen en tegelijkertijd heb ik als rector-bestuurder een compact bestuur. Ik ben net anderhalf jaar rector-bestuurder van een ‘eenpitter’ en wilde weten hoe het bestuurlijk handelen in deze rol gezien wordt. Of je dus de knip kunt maken tussen rector en bestuurder”, zegt een openhartige Arjan van der Wart van het Krimpenerwaard College.
‘Goed NT2-beleid biedt winst voor álle leerlingen’
Praktijkvoorbeeld
•
16 mei 2024
Wanneer anderstalige nieuwkomersleerlingen vanuit een Internationale Schakelklas (ISK) instromen in het reguliere vo, kan er soms twijfel zijn bij scholen: komt het wel goed? “Schuif die twijfel opzij en gebruik hun komst als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid”, aldus Lies Alons, directeur Onderwijs van het ITTA (Kennisinstituut voor Taalontwikkeling) in Amsterdam. “Het begeleiden van anderstalige leerlingen bij hun verdere taalverwerving en het investeren in taalontwikkelend lesgeven, levert grote resultaten op. Het kan een impuls geven aan het taalniveau van álle leerlingen in de school. Het is dus heel relevant voor scholen, ook met het oog op de dalende basisvaardigheden, om hier mee aan de slag te gaan.”
Helpdesk beantwoordt: bouw je pensioen op gedurende onbetaald ouderschapsverlof?
Artikel
•
06 mei 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag of je je pensioen opbouwt gedurende onbetaald ouderschapsverlof ?
Maatwerk op het Zuiderlicht College: “We kijken naar wat wél kan”
Praktijkvoorbeeld
•
01 mei 2024
Toen het Zuiderlicht College in 2017 aan de slag ging met maatwerk en een pilotklas startte, werd dit een succes. Na afloop van de pilot lag de uitdaging voor directeur Olga Onrust en teamleider Sharon Boughanem om de geleerde lessen verder uit te rollen. Hier vertellen ze hoe ze maatwerk langzaam maar zeker in het dna van de school hebben weten te verweven.
Brugjaar Jan Lighart op het St-Gregorius College: toegroeien naar een goede landing op het vo
Praktijkvoorbeeld
•
24 april 2024
“Bepaald is dat leerlingen op hun twaalfde naar het voortgezet onderwijs gaan, maar er zijn best veel kinderen die nog wat langer moeten groeien voordat ze hier klaar voor zijn. Voor dit soort leerlingen hebben wij een brugjaar gecreëerd, een extra jaar voordat ze naar het vo overstappen.” Aan het woord is Bibian Gilissen, teamleider van dit zogenoemde ‘brugjaar Jan Lighart’ op het St-Gregorius College in Utrecht. De school voerde het brugjaar in 2021 in, vanuit de overtuiging dat dit extra jaar – en de uitstel van selectie die het biedt – veel kan betekenen voor bepaalde groepen leerlingen. “Als ze niet eerst bij ons zouden komen, zouden veel van hen niet soepel doorstromen, op een niet passende plek in het vo terechtkomen of zelfs uitvallen.”
“Ga eerst ontdekken wat je al op een formatieve manier doet”
Praktijkvoorbeeld
•
24 april 2024
Op het Bonhoeffer College kwamen ze er tijdens de startanalyse van de ontwikkeling naar een formatieve cultuur achter dat het helemaal geen nieuwe manier van werken was. Ze deden het al grotendeels. Ze waren zich er alleen niet van bewust. Vandaar de tip van kartrekker Moniek Makkink en schoolleider Sjabbo Smedes: “Goed stilstaan bij de beginsituatie, gaf ons een vliegende start voor de rest van de schoolontwikkeling.”
Blog Henk Hagoort: inhuur of lesuitval?
Blog
•
24 april 2024
De tijdelijke inhuur van docenten stijgt en daar wil de politiek iets mee. Er is een wetsvoorstel in de maak dat de inhuur wil begrenzen. Als bijdrage aan die politieke discussie zet de Algemene Rekenkamer in haar rapport 'Focus op inhuur' de feiten op een rij. Wat leren die feiten en wat kunnen schoolbesturen en de politiek daarvan leren?
Helpdesk beantwoordt: waarvoor worden quit-claims gebruikt?
Artikel
•
23 april 2024
De helpdesk van de VO-raad helpt schoolbesturen bij vragen over onderwijs- en werkgeverszaken. Regelmatig geven we op deze site antwoord op een vraag die bij meer scholen speelt. Dit keer antwoord op de vraag waarvoor quit-claim’s worden gebruikt.
Blog: Voortgang van de denktank Schoolleiders VO
Blog
•
18 april 2024
Schoolleiders VO organiseert vanaf 2024 tot eind schooljaar 2024-2025 een denktank voor schoolleiders, die ze een mogelijkheid biedt om hun eigen beroep en de beroepsgroep onder de loep te nemen. Het doel van de denktank is om met een adviesdocument een bijdrage te leveren aan een bredere discussie: Welke ondersteuning, begeleiding en scholing hebben schoolleiders nodig voor hun startende en doorlopende professionele ontwikkeling? Met het advies geven we schoolleiders een stevige stem in de discussie over de kennis en vaardigheden die je als schoolleider nodig hebt om je werk kwalitatief goed te kunnen doen. In dit artikel houden we je op de hoogte over de voortgang!
Blog Henk Hagoort: mijn alternatieve Staat van het Onderwijs
Blog
•
18 april 2024
Op mijn bureau ligt De Staat van het Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs, ruim 130 pagina’s vol feiten en cijfers. Welk verhaal vertellen deze cijfers? De inspectie zelf vat dat verhaal samen in de kop boven haar eigen persbericht: Grote groep onvoldoende scholen moet leren van scholen waar het goed gaat. Kranten nemen dit beeld over met koppen als ‘Eén op de vijf scholen ondermaats’ (AD). Toch is het mogelijk om met dezelfde cijfers en feiten in de hand een heel ander beeld te schetsen. Daarom mijn alternatieve Staat van het Onderwijs.
‘Mijn onderzoek laat zien dat de Fontys-methode goed toepasbaar is in het VO’
Praktijkvoorbeeld
•
18 april 2024
Het Van Maerlantlyceum (VML) startte drie jaar terug met formatief leren. Muziekleraar Anne Swinkels pakte dit groots aan. Sinds maart 2023 ontwerpt zij haar lessen volgens enkele principes van de ‘leeruitkomsten-leren-methode’, waarmee ze als VO-expert bij Fontys Academy of the Arts (FAA) werkt. Het ontwerpen van de lessen maakt onderdeel uit van het onderzoek dat ze sinds 2022 doet. Daarnaast onderzoekt ze in hoeverre VML-leraren inmiddels formatief handelen, en hoe goed de methode die bij FAA wordt gehanteerd toepasbaar is in het vo. Hoe pakt ze haar onderzoek aan?
Presentaties workshops VO-congres 2024
Artikel
•
17 april 2024
Een van de belangrijkste onderdelen van het VO-congres zijn de workshops. Hieronder kan je de presentaties (terug)zien die we kunnen delen. De presentaties zijn niet voor commercieel gebruik bedoeld.
Sector aan het woord met Joris Arts
Artikel
•
16 april 2024
In de reeks 'Sector aan het woord’ geven schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers e.d. een inkijkje in hun dagelijkse praktijk en professionele ontwikkeling. Iedere maand leggen we iemand uit de sector een aantal vragen voor over het thema professionaliseren. Hoe geef je leiding aan de professionalisering van collega's? En op welke momenten leer je zelf het meest? Laat je inspireren door hoe collega's invulling geven aan hun professionalisering.
De oplossingenmachine: van moeten naar willen | VO-praat met Thom Verheggen
Artikel
•
16 april 2024
We kennen allemaal het belang van intrinsieke motivatie en het geven van ruimte en vertrouwen. Maar in de praktijk ontstaan er toch vaak weer regels, systemen en hiërarchieën omdat een leidinggevende de oplossingen voor een team bedenkt. Met (vaak) als gevolg een gevoel van moeten in plaats van willen. Thom Verheggen betoogt in deze nieuwe aflevering van VO-praat dat je als leidinggevende niet altijd het antwoord op alle vragen hoeft te hebben. Het betekent dat je minder fixeert op het produceren van oplossingen en vooral het oplossend vermogen van het team vergroot.
VO-congres 2024: vlog leerlingen en foto-impressie
Artikel
•
12 april 2024
Het VO-congres 2024 met het thema ‘Generatie Z voor ‘boomers’ vond plaats op de vernieuwde locatie NBC in Nieuwegein met bijna 1000 bezoekers die een combinatie van plenaire sessies en actieve werkvormen volgden. Bekijk de vlog en foto’s hieronder voor een sfeerimpressie.
Herziening Katern 5 gelanceerd op VO-congres: Samen leren in netwerken
Artikel
•
11 april 2024
Vandaag lanceerden de PO-academie en VO-academie, op het VO-congres, een nieuwe versie van het katern ‘Samen leren in netwerken. Leernetwerken voor en door schoolleiders en bestuurders’. Marc Mittelmeyer (bestuursvoorzitter CVO) ontving uit handen van Marijne Tesser (PO-raad) en Eva van Cooten (VO-academie) een exemplaar van het nieuwe katern. De oorspronkelijke publicatie (2015) was vooral een beschrijving van bestaande netwerken met theorie.mIn deze herziening focussen we vooral op de theorie en kennis die we hebben over leernetwerken.
Vacatures in de auditcommissie
Vacature
•
11 april 2024
De VO-raad is voornemens om de auditcommissie van de vereniging anders vorm te gaan geven en is op zoek naar bestuurders die hier graag een bijdrage aan leveren. Vind je het leuk om actief mee te denken en te praten over de koers en het financieel beleid van de vereniging? Heb je kennis van financieel beleid en beheer, maar ook van bedrijfsvoering en besluitvorming in de vereniging? Dan nodigen we je uit om je aan te melden voor deze auditcommissie.
Heterogene brugklas op het Liemers College: 'Het zelf kunnen ervaren maakt een wereld van verschil'
Praktijkvoorbeeld
•
10 april 2024
“Mavo, havo, vwo, dat zijn niet meer dan woorden voor leerlingen in groep 8. Het leeft nog niet, ze hebben er nog niet echt een idee bij wat het inhoudt.” Aldus Ronald Smidts, onderwijsdirecteur van het Liemers College (locatie Didam). Deze school kent daarom op de locatie in Didam een tweejarige heterogene brugklas mavo, havo, vwo. “Het belangrijkste voor ons is dat leerlingen in deze twee jaar kunnen uitproberen, ontdekken, beleven, voordat een keuze in onderwijsrichting wordt gemaakt. Alleen door zelf te ervaren, kan je erachter komen wat bij je past, zo is onze overtuiging. Dit maakt een wereld van verschil.”
Onderwijstijd verminderen: “Laat de keuze aan de vaksecties”
Praktijkvoorbeeld
•
10 april 2024
Drie jaar geleden stond het Keizer Karel College in Amstelveen voor een pittige opgave: er was sprake van een onvoorziene financiële tegenslag, de lessentabel was overvol en de school had een groeiopdracht van de gemeente. Om het financiële gat te dichten en voor leerlingen meer ruimte in het rooster te creëren, werd de lestijd met 15% gereduceerd. De schoolleiding liet de vaksecties bepalen hoe en waar zij die uren konden besparen. Vanaf het begin was de personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad bij dat proces betrokken.
Meer efficiëntie in onderwijstijd
Praktijkvoorbeeld
•
10 april 2024
In leerjaar 1 van het nieuwe Metropolis Lyceum geven leraren in teams vakoverstijgend les en bouwen ze het lesprogramma vanuit de leerdoelen op. Ze geven les in negen blokken van drie uur per week en het tiende blok is vrijgemaakt voor ontwikkeltijd voor de leraren. Dit leidt tot meer efficiëntie in onderwijstijd en laat volgens teamleider Anne de Hoop het onderwijsvlammetje branden.
Minder les en toch versnellen: het kan op het Tabor College d’Ampte
Praktijkvoorbeeld
•
10 april 2024
Het Tabor College d’Ampte biedt twee technische opleidingen met een doorlopende leerroute naar het mbo. Op het rooster staan minder uren voor biologie en wiskunde, en het vak drama ontbreekt. Zo komt meer onderwijstijd vrij voor de technische vakken en daardoor doen de leerlingen al in het derde jaar eindexamen in het beroepsgerichte vak. Doordat ze in het vierde jaar geen technieklessen meer volgen, ontstaat ruimte om één dag per week naar het mbo te gaan én een dag mbo-stage te lopen.
“De meerwaarde van een vaste ontwikkelmiddag is dat leraren elkaar weten te vinden”
Praktijkvoorbeeld
•
10 april 2024
Op het Coornhert Lyceum zijn alle leraren elke dinsdagmiddag vrijgeroosterd om met onderwijsontwikkeling bezig te zijn. De schoolleiding faciliteert Maaktijd, Inspiratietijd, Reflectietijd en Afstemtijd (MIRA) om de kwaliteit van de lessen te verbeteren en samenwerking te bevorderen.
Brochure onderwijstijd
Handreiking
•
10 april 2024
Hoe kun je variëren in de onderwijstijd van leerlingen? Wat zijn de mogelijkheden binnen de wettelijke regels in de hoeveelheid, verdeling en de vorm van onderwijstijd? In deze brochure lees je welke ruimte er op schoolniveau is om schooleigen keuzes te maken en krijg je tips van andere scholen bij aanpassingen in de onderwijstijd. Vijf verschillende scholen vertellen daarnaast hoe zij de ruimte in de wet benutten.